תמונה אחת, מיליון גוונים: המסע של הצלם בלייטרום

מפגש מקרי בפארק הופך לשיחה על צילום, רגש ולייטרום. סיפור אישי על איך קורס לייטרום משנה לא רק תמונות – אלא גם את הדרך שבה רואים את החיים.
תמונה של אהוד פלג

אהוד פלג

עורך ראשי באתר maasim.co.il

בצד ימין למטה לוגו אתר maasim וניתן לראות ידיים של אנשים מחזיקות מצלמה

זה לא עוד מאמר על תוכנה – זו שיחה על אור, צבעים, ורגעים קטנים שמחיים את הזיכרון.

השמש כבר התחילה לרדת מאחורי העצים, צובעת את כל הפארק בגוון זהב רך כזה — כמו פילטר טבעי של החיים. נועה הניחה את התיק שלה על הספסל והתיישבה לידי, עייפה. היה בה משהו בין סיפוק לעומס – כזה שמגיע אחרי יום ארוך של עשייה, אבל גם של למידה.

"נו?" חייכתי אליה, "איך עבר הצילום של אתמול?"

היא חייכה חיוך קטן, כזה של מי שעדיין מעכלת את מה שקרה. "האמת? היה מהמם. אבל עכשיו אני תקועה מול התמונות, מרגישה שכל אחת מהן נראית אחרת לגמרי. לא מצליחה לגרום להן לדבר אחת עם השנייה, מבינה?"

נענתי. "ברור שאני מבינה. זה הרגע הזה שאתה מביט בתמונה ויודע שהיא כמעט שם, אבל משהו חסר. כאילו הרגש שלך לא עבר עדיין דרך הפיקסלים."

היא נשפה קלות, משחקת עם המכסה של כוס הקפה. "בגלל זה בכלל נרשמתי ל־קורס לייטרום," אמרה, "חשבתי שאם אלמד סוף סוף איך לערוך נכון – זה יסדר לי הכול. אבל פתאום אני מגלה שזה לא רק כפתורים וסליידרים. זה כמו ללמוד לדבר שפה חדשה של רגש."

חייכתי. "נכון. זה לא רק ללמוד תוכנה – זה ללמוד לראות מחדש. קורס לייטרום אמיתי לא מלמד אותך רק איפה להבהיר ואיפה להכהות, אלא איך להקשיב לתמונה שלך, איך לתת לה לספר את מה שהמצלמה לא הצליחה להגיד."

היא צחקה, קצת במבוכה. "בדיוק! אז אמרתי לעצמי – אולי זו אני, לא התמונה. אולי פשוט שכחתי איך לנשום לתוך זה."

קורס לייטרום - ניתן לראות אדם מכוון את המצלמה שלו ובצד ימין למטה לוגו אתר maasim

כשהתמונה מדברת איתך

לקחתי לגימה מהקפה הקריר שלי. “תראי," אמרתי לה, "לפעמים העריכה היא לא תיקון – היא שיחה. כאילו את יושבת מול התמונה, ולא חושבת על מה היו מלמדים אותך במהלך לימודי צילום – אלא מקשיבה לה. מה היא רוצה להיות? מה היא מספרת לך?”

היא שתקה רגע, מביטה במרבד הדשא מולנו. "אני מודה, עד לפני חודש בכלל לא נגעתי בלייטרום. פחדתי שאקלקל, שאהרוס את מה שצילמתי."

"כן," חייכתי, "כולנו מתחילות ככה. ואז מבינות שהלייטרום זה לא ‘פוטושופ למתקדמים’, אלא פשוט הדרך שלך להחזיר לתמונה את מה שהעין שלך ראתה כשהלב שלך דפק קצת יותר מהר.”

היא הרימה אליי מבט. “אבל איך יודעים איפה לעצור? אני נוטה להיסחף, לשחק עם הצבעים עד שהכול נראה כמו חלום מוזר.”

“אה, זו השאלה הנצחית,” גיחכתי. “אני תמיד מתחילה מנשימה. נשבעת לך. אני פותחת את התמונה, עוצמת עיניים, ונזכרת ברגע עצמו. מה היה שם? אור חמים של אחר הצהריים? שקט? ריח של גשם? ואז אני נוגעת רק במה שצריך כדי להחזיר את זה. לא כדי להפוך את התמונה למושלמת, אלא כדי שהיא תרגיש אמיתית.”

למצוא את הצבע שלך

כעבור כמה דקות, נועה שלפה לפטופ מהתיק. “תראי,” היא אמרה, “זו תמונה שצילמתי לפני יומיים. השקיעה נראתה מדהים במציאות, אבל כאן זה נראה סתם כתום שטוח.”

הבטתי במסך. “האור כאן יפה, רק שהוא נחנק קצת. תפתחי את ה־Highlights ותורידי טיפה את החשיפה.”

היא עשתה, ונשמה עמוק. “וואו. זה פתאום נראה כמו שזה באמת היה.”

“בדיוק,” חייכתי. “זו הכוונה בלייטרום – לא להמציא צבעים חדשים, אלא להחזיר את מה שהמצלמה שכחה לתפוס. היא טכנית, אבל את – את הרגש.”

היא צחקה, “זה טיפ טוב. לא לתקן – להחזיר.”

“נכון,” אמרתי, “ואת תראי שעם הזמן את תזהי את הצבע שלך. את תפתחי את התמונות ותדעי – זה הסגנון שלי. זו אני.”

“אבל זה לוקח זמן,” היא אמרה. “יש ימים שאני מסתכלת על מה שאני עורכת וחושבת – זה לא זה. אני לא רואה שם את עצמי.”

“זה חלק מהמסע,” עניתי. “תחשבי על זה כמו ציור. את לומדת כל יום משהו חדש על אור, על רגש, על סבלנות. גם בתמונה הבאה שלך יהיו מיליון גוונים, אבל רק אחד מהם ידבר אלייך חזק יותר.

עריכה שקטה בלב רועש

היא שתקה לרגע, מעבירה את האצבע על הקצה של הספל. "לפעמים אני מרגישה שאני משתמשת בעריכה כדי להסתיר את מה שאני באמת מרגישה. כאילו אני מצפה שהתמונה תפתור בשבילי משהו שלא פתור אצלי."

הסתכלתי עליה, וחייכתי חיוך קטן. “את לא היחידה. אני חושבת שלכולנו יש רגעים כאלה. צילום, בסוף, הוא תירוץ לדבר עם עצמנו. והעריכה? זו הדרך שלנו להבין מה אנחנו באמת רואות. כשאני מרגישה מוצפת, אני דווקא נוגעת פחות בתמונות. מחכה שיירגע בפנים. כי לייטרום, בסוף, לא עוזר אם האור בפנים כבוי.”

נועה הנהנה בשקט. "אז את אומרת… לא תמיד לערוך מיד?"

"כן," עניתי, "תני לרגש להתבשל. לפעמים אני חוזרת לתמונה אחרי שבוע ומבינה פתאום מה חסר בה. וזה קורה רק כשנותנים לזמן לנשום. תראי, גם האור משתנה כל שעה – למה שנצפה מאיתנו להיות עקביים?”

היא חייכה חיוך קטן. “זה מרגיע לשמוע את זה. אני כל הזמן מרגישה שכולם סביבי מתקדמים, ואני תקועה.”

“אין דבר כזה תקועה. את פשוט באמצע הדרך שלך. והאמת? שם קורים הדברים הכי טובים.”

רגעים קטנים של אור

השמש כבר כמעט נעלמה. נשאר רק פס דק של זהב על קצה הספסל. נועה סגרה את הלפטופ והביטה בי. "תודה, את יודעת? לא רק על הטיפים. על זה שאת מזכירה לי למה בכלל התחלתי לצלם.”

“למה באמת?” שאלתי.

היא צחקה. “כי רציתי לזכור. את הדברים הקטנים – איך האור נופל על שולחן הקפה, איך מישהו צוחק בלי לחשוב, איך העולם נראה כשהוא לא מושלם.”

“אז הנה לך הסוד הכי גדול,” אמרתי. “בלייטרום, אל תחפשי שלמות. תחפשי אמת. כל תמונה שאת עורכת, תזכרי שהמטרה היא לא להרשים אף אחד – אלא להחזיר לעצמך את התחושה ההיא.”

היא חייכה, והעיניים שלה הבריקו פתאום. “זה מצחיק, נכון? כמה שצריך ללמוד על טכנולוגיה, כדי להבין בעצם משהו על הלב.”

“כן,” חייכתי, “אבל זו בדיוק המתנה שבצילום. את לא רק מצלמת את העולם – את לומדת לראות אותו שוב, בכל פעם קצת אחרת.”

היא הביטה סביבנו. הילדים שהיו בגינה כבר הלכו, והשקט חזר. רק ציפורים, ורוח קלה שהניעה את העלים.

“אני חושבת שאערוך היום רק תמונה אחת,” היא אמרה פתאום. “אבל באמת. אתן לה את כל תשומת הלב שלי.”

“תעשי את זה,” עניתי, “ותראי – יהיו בה מיליון גוונים, בדיוק כמוך.”

סיום

לפעמים, המסע של הצלם בלייטרום הוא לא רק מסע טכני – הוא מסע של גילוי עצמי. בין הצללים והאור, בין תיקון לחשיפה, אנחנו לומדים לראות מחדש. לא את התמונה – אלא את עצמנו.

יש משהו יפה בזה שהלמידה לא נגמרת במסך. מי שכבר עבר דרך של עריכה וצילום יודע – ההבנה האמיתית מגיעה כשמחברים בין העולם התיאורטי לבין המציאות. בדיוק בגלל זה, היתרונות של שילוב בין מפגשי תאוריה מקוונים לתרגול מעשי בשטח כל כך בולטים בלימודי צילום ובלייטרום בפרט: אנחנו לומדים את הכלים בבית, ואז יוצאים החוצה – לראות איך האור באמת מתנהג, איך הצבע משנה צורה, ואיך כל מה שלמדנו פתאום מתחבר לתחושה אמיתית של יצירה.

וכשאנחנו נותנים לתמונה לדבר, בלי לרדוף אחרי שלמות, היא פתאום מחזירה לנו קול פנימי שנשכח – רך, כנה, אמיתי.

ואם אתם גם מרגישים לפעמים תקועים מול תמונה שלא “מתיישבת”, תנו לה רגע. שבו מולה, תשתו משהו, תקשיבו לה. אולי היא לא צריכה שינוי – אולי רק מישהו שיראה אותה.

ואם אתם רוצים לעשות את הצעד הראשון, תנו לעצמכם את הזכות להתחיל לאט, בקצב שלכם.
אנחנו כאן אם תצטרכו השראה נוספת.

תמונה של אהוד פלג

אהוד פלג

עורך ראשי באתר maasim.co.il

עוד על הכותב >

תפריט נגישות